Sortida a les Colònies Tèxtils del Llobregat (10/05/15)

El diumenge 10 de maig una colla del CEB hem anat al Baix Berguedà a fer la ruta de les antigues Colònies Tèxtils del Llobregat, tot seguint el PR-C 144 que, val a dir, està força senyalitzat, però mancat de manteniment en els darrers trams. Es tracta d'una ruta que ressegueix el curs del Riu Llobregat i que transcorre entre camps de conreu, boscos i una frondosa vegetació de ribera tot contemplant nombroses colònies tèxtils.

A les 6:30 sortim de Can Xifré de Breda, amb cotxes particulars fins al poble de Cal Rosal (Berguedà meridional). Dia asolellat i calorós, complint-se les previsions anunciades pel servei de meteorologia. Calia preparar-se per la gesta, omplint-nos de combustible i d'altres (cafè...).

Iniciem l'itinerari vora del camí de Pedret, des d'aquí es contempla la fàbrica i el convent de la Colònia «Rosal». Passem pel costat del Pont d'Orniu, seguim el camí fins a Sant Vicenç d'Obiols, on hi trobem una joia del romànic berguedà, reprenem el camí en direcció al riu.

L'antiga fàbrica i Colònia «A la Plana» (inici construcció 1884-1910) seguint la tipologia de les colònies industrials del costat del Llobregat, disposaven dels serveis indispensables: escoles de nois i noies, capella, teatre, cafè, camp de futbol i botiga.

Passem vora del canal i la fàbrica de «L'Ametlla de Casserres» a la Font del Balç, entrant en el nucli urbà de Gironella, descobrint la Colònia de «Cal Metre». Tot vorejant el riu, trobem la Colònia «Cal Bassacs». resseguint el riu per un camí entre pollancres i camps fem una parada tècnica, aprofitant un rocall del riu prenem un petit refrigeri.

Reprenem la ruta, passant per la resclosa de Viladomiu Vell, prenem un petit corriol que travessa els horts, els quals formen un mosaic divers que enriquex el paisatge... tal com som, les converses amb els pagesos està garantida.

A la Colònia «Viladomiu Vell» (fundada 1868), fem una parada a l'església de Sant Març, continuem camí cap a «Viladomiu Nou». L'església d'aquesta colònia va ser construïda pels fills d'en Tomàs Viladomiu i Bertran (1905). L'edifici «La Torre de l'Amo» d'aquesta colònia acull el centre d'Interpretació de les Colònies Tèxtils de l'Alt Llbregat des de l'any 2008.

Un cop passat el canal i l'espai de la fàbrica seguint per una carretera asfaltada amb plataners ens condueix a la Colònia del «Guixaró».

Seguim fins a la palanca de Cal Prat, travessem el riu fins la colònia de «Cal Prat», continuem vora el riu i creuem la C-16 per sota d'un gran viaducte. Passem per l'antic pont d'en Periques i la fàbrica de «Cal Cases»

Resseguint el Llobregat, passant per la font de la Garbera ens endinsem literalment a una selva d'ortigues i de núvols de pol·len, que fan una mica feixuc el darrer tram de la ruta.

El camí s'estreny i s'enfila cap a la colònia de «Cal Marçal» on finalitza la nostra ruta tot fent un bon àpat.